Gifta sig i Sverige med utländsk medborgare

Hej! jag är svensk och planerar gifta mig med en som har arbetstillstånd och jobbar redan här men han är utländsk medborgare. Vad behöver vi göra för art gå vidare?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innan en vigsel i Sverige måste en ansökan om hindersprövning göras hos Skatteverket, se 1 kap. 1 § 1 st. lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap. Hindersprövningen innebär att de blivande makarna måste vara över 18 år, de får inte vara nära släkt med varandra och inte redan vara gifta/ingått registrerat partneräktenskap. Ni ansöker om hindersprövning genom att fylla i Skatteverkets blankett SKV 7880 och skicka eller lämna den till Skatteverket.

När ovanstående krav är uppfyllda och hindersprövningen är klar får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg av Skatteverket. Dessa ska sedan lämnas till vigselförrättaren och sedan kan ni gifta Er.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar är det bara att återkomma med dessa.

Med vänliga hälsningar,

Sophie Amalie BöjeRådgivare