Gift par med särkullbarn. Kan vi skriva testamente för att efterlevande make ska få bo kvar i bostaden?

Gift par med särkullbarn. Kan vi på något sätt skriva testamente, så att vi vid den enes död får bo kvar där vi bor och att särkullbarnen sedan får ärva. Inga gemensamma barn finns.

Hur går vi tillväga, kan vi skriva ett eget testamente och använda oss av era testamenten?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning
När en make avlider ska först en bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska först skulderna som finns betalas. Därefter läggs båda makars giftorättsgods ihop, och sedan delas de lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Till giftorättsgods räknas all egendom som inte är enskild egendom på grund av testamente eller äktenskapsförord (7 kap. 1 § ÄktB). Det här innebär att hus/bostadsrätt ska delas lika mellan er i bodelningen.

Fördelning av arvet
När bodelningen har gjorts ska arvet fördelas. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Om det inte finns något testamente är det de bröstarvingarna som ärver. Bröstarvingarna är barnen. Finns inga barn ärver föräldrar eller syskon (2 kap. 1 § ÄB). Det här innebär att om en av er avlider, och den maken har särkullbarn, att barnen ärver hälften av huset.

Som huvudregel har särkullbarn rätt att få ut sin del av arvet direkt, till skillnad från gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan välja att avstå från sin del av arvet till förmån för den efterlevande maken. Det innebär att särkullbarnet får rätt till efterarv när den efterlevande maken avlider, det vill säga att särkullbarnet får ut sitt arv då istället.

Försäkring genom testamente
Det ni kan göra som en säkerhet för att få bo kvar, är som du nämner att upprätta ett testamente. I testamentet kan ni skriva att den efterlevande maken ärver den avlidne makens del av huset. Barnen har dock alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, det vill säga det som barnen hade fått om en del egendom inte hade testamenterats bort (7 kap. 3 § ÄB).

För att få hjälp med att upprätta ett testamente kan du boka en tid hos en av våra jurister. Du kan boka en tid på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare