Generellt om ångerrätt i distansavtal

kan man bryta ett avtal som är muntligt och inspelat på telefon? ångerrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Angående det muntliga avtalet
Ett muntligt avtal gäller i samma utsträckning som skriftliga avtal, bara att de ofta är svårare att bevisa. I detta fall finns det inspelat så här blir det ingen större fråga.

Vad har man för möjligheter att säga upp ett avtal?
Det som är viktigt i en fråga som denna är vad saken gäller. Jag antar att detta rör ett avtal som skett per telefon mellan en konsument och en näringsidkare i form av telefonförsäljning. I det fallet blir distansavtalslagen tillämplig.

Om detta handlar om varor och icke finansiella tjänster
Om detta gäller varor och icke finansiella tjänster så blir 2 kap. distansavtalslagen tillämpligt. konsumentens ångerrätt angående detta finner du i 2 kap 10§ Distansavtalslagen. I huvudsak så har du rätt att frånträda avtalet om du gör detta inom 14 dagar, räknat från den dag avtalet ingås. Detta görs genom att höra av sig till säljaren. Se dock 2 kap 11§ distansavtalslagen om något av undantagen kan vara tillämpligt. Undantagen gör att ångerrätten inte gäller. Undantagen är exempelvis att ni kommit överens om att ångerrätt inte föreligger, att tjänsten redan fullgjorts, det är en produkt av personlig prägel etc.

Om detta handlar om finansiella tjänster och finansiella instrument
Om detta gäller finansiella tjänster och finansiella instrument så finner du ångerrätten i 3 kap. 7§ distansavtalslagen. Även här gäller det att lämna meddelande till säljaren inom 14 dagar.

Övrigt
Avtalslagen är alltid tillämplig när det gäller avtal, men för att kunna häva avtal enligt den så ska avtalet vara oskäligt, ingåtts när man inte var vid sina sinnens fulla bruk, ingåtts när man var i beroendeställning etc.

Sammanfattning
Om mitt antagande med att detta rör telefonförsäljning och du är konsumenten så har du 14 dagars ångerrätt om inget undantag för ångerrätten föreligger.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare