Gemensamt lån vid skilsmässsa

Vem av makarna skall betala gemensamt lån vid äktenskapsskillnad? Kan den som inte är ägare till fastigheten eller bostadsrätten bli tvungen att betala sin del? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om betalningsansvar för ett gemensamt lån efter skilsmässa.

För att besvara din fråga tänker jag först allmänt berätta om bodelningen som görs vid en skilsmässa, och ifall den påverkar betalningsansvaret.

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske, där makarnas giftorättsgods delas lika. (9 kap. 1§ st.1 och 10 kap. 1§ Äktenskapsbalken). En makes enskilda egendom räknas inte med i bodelningen. Är fastigheten eller bostadsrätten en enskild egendom så kommer den tillfalla den som äger fastigheten eller egendomen. ( 7 kap. 1 -2§ Äktenskapsbalken)

Vid beräkningen av makarnas andel i boet så ska vardera make avräkna så pass mycket av sitt giftorättsgods att det täcker ens skulder (11 kap. 2§ Äktenskapsbalken). Varje make svarar för sina egna skulder ( 1 kap. 3§ Äktenskapsbalken). När detta är gjort så ska vad som återstår av makarnas giftorättsgods delas lika. (11 kap. 3§ Äktenskapsbalken).

Eftersom var make svarar för sina egna skulder betyder det att hälften av den gemensamma skulden ska dras av från era respektive giftorättsgods.

Bodelningen påverkar dock inte själva betalningsansvaret till banken. Om jag förstår det rätt så står ni båda på lånet. Ni är därmed solidariskt betalningsansvariga (1 kap. 2§ stycke 1 skuldebrevslagen). Det betyder att banken kommer kunna kräva hela summan av lånet på vem de vill, och den som inte är ägare till fastigheten eller bostadsrätten ändå kan vara tvungen att betala sin del, eller hela lånet. Om någon av makarna betalar hela lånet, har denne dock regressrätt på den andra maken, och kan kräva att den andre maken betalar sin halva (1 kap. 2§ stycke 2 skuldebrevslagen)

Jag hade rekommenderat att vända dig till banken, för att höra ifall det finns en möjlighet att flytta över lånet till personen som bor kvar i huset.

Hoppas du fick svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare