Gemensamt lån och solidariskt ansvar

Hej,

För en tid sedan hade min då varande man ansökt om privat lån. Jag skrev på skuldbrevet och blev medsökande.

Vi skilde oss och hen lämnade allt skuld på mig

Obs! När vi skilde oss tog han allt i hemmet och flyttade ifrån Sverige hen bor i ett annat europeisk land idag.

Då hade jag inget jobb och skulden gick upp reellt pga dröjsmål ränta, inkasso och kronofogden.

Efter några år blev jag etablerat fått jobb och kunde jag ansöka om lån i banken för att kunna betala av skulden och det gör jag än idag.

Min fråga idag är kan jag anmäla honom på något sätt för att vara delaktig att betala en del med mig? eller en lösning?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att skulden inte reglerades på något speciellt sätt i samband med er skilsmässa.

Grundregeln är att om flera personer tar ett lån tillsammans är de personerna solidariskt skyldiga att betala tillbaka (2 § Skuldebrevslagen (SkbrL)). Med solidariskt menas att långivaren kan vända sig till vem den vill av alla de som tagit lånet. Om bara en person betalar för de andra låntagarna så har den personen ett krav på de andra låntagarna att få pengar från sina medlåntagare, det kallas regresskrav (2 § 2 stycket SkbrL) .

Svaret är alltså att du har ett regresskrav på din man.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare