FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/08/2019

Gemensamt huslån

Hej om man har ett hus på sitt namn med ett bolån. Och sambon inte står med som ägare kan man föra in henne som borgenär I efterhand? Vad finns det för nackdelar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad du kan/får göra med ditt bolån avgörs av din bank och du bör därför tala med dem om möjligheten att ha med din sambo på lånet. Angående nackdelar är det inte mycket som förändras juridiskt om ni är en eller två som står på lånet. Om din sambo får äganderätt i huset (notera att man kan stå med på lånet utan att vara delägare) kan det påverka vem som får det vid en eventuell separation.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare