Gemensamt hus vid separation

Om jag och min sambo går skilda vägar och vi har betalat 50% var på huset och äger 50% var och han betalar alla amorteringar räntor och hus kostnader och jag betalar allt annat. Kan han säga att han har betalat mest och huset är hans ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Slutsats

Han kan inte säga att huset är hans på grund av att han eventuellt betalat mest.

Huset utgör samboegendom

Er så kallade samboegendom delas lika mellan er (8 § sambolagen). Vad som utgör samboegendom är bland annat hus, om huset förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Ni har betalat 50 % var på huset och äger 50 % var. Det är alltså klart att huset förvärvades för gemensam användning, vilket gör att huset uppfyller kravet på samboegendom.

Eventuell förekomst av samboavtal
Har ni upprättat ett samboavtal vari framgår att huset inte ska utgöra samboegendom, påverkar det inte heller följden. Utgör huset inte samboegendom, fördelas det enligt ert ägande och eftersom ni äger hälften var så har ni båda rätt till hälften var.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare