FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/11/2021

Gemensam vårdnad vid samboskap

Hej,

Jag och mitt ex har två barn tillsammans. Vi har alltid varit sambor och inte gifta. Han har fyllt i Faderskapsblanketten, undertecknat och lämnat på plats så det alltså han som står som pappa.

Jag undrar om vi har gemensam vårdnad av barnen på grund av det är han som står som pappa eller är det bara jag som är mamman som har det för vi har inte varit gifta?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Faderskapsbekräftelse
För att få gemensam vårdnad vid samboskap krävs en faderskapsbekräftelse. Detta är en blankett om faderskapsbekräftelse som undertecknas av en ogift man för att medge att han är far till ett barn. Denna bekräftelse ska vittnas och skriftligen godkännas av socialnämnden respektive modern. Har detta skett är faderskapet fastställt (1 kap. 3 § föräldrabalken).

Er situation
Som jag förstår det har ni bekräftat faderskapet på ovan nämnda sätt. Detta innebär att ni har gemensam vårdnad av barnen på grund av att det är han som står som pappa. Faderskapsbekräftelsen är nämligen ett sätt att få gemensam vårdnad när man inte är gifta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare