FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2019

Ge bort fastighet som gåva

Hej!

Min mamma köpte en fastighet för 1,5msek varpå Jag har renoverat den åt henne och den har idag ett värdering på drygt 3msek.

Nu är tanken att jag ska ta över lån och ägande av fastigheten.

Hur kan man i bästa möjliga mån hålla ned skatten.

Kan vi skriva ett avtal mellan oss om att jag köper huset för 3msek, tar över lånet som finns på huset och upprättar en avbetalning på allt utöver lånet? Min mamma är inte intresserad av att få några ytterligare pengar utöver att jag tar över lånet, men jag tänker rent formellt.

Tacksam för era tankar och idéer i frågan!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag börjar svara på din fråga vill jag bara säga att gåvoskatten är avskaffad i Sverige. Det spelar alltså ingen roll vad gåvan är värd.

Vad som måste göras när en fastighet byter ägare är att lagfarts ska sökas. Detta görs hos lantmäteriet och de har vissa krav för att det ska gå att söka lagfart. Det krävs att du skriver och undertecknar ett gåvobrev. Dessutom måste ni ansöka om lagfart senast tre månader efter ni upprättat gåvobrevet enligt 20 kap. 2 § jordabalken.

Förutom att lagfart ska sökas så är det inte så mycket annat som ska göras. Finns ett lån på fastigheten som överstiger 85% av taxeringsvärdet så anses det inte längre vara en gåva utan blir då ett köp och då kan mottagaren behöva betala stämpelskatt, fast än det är tänkt att vara en gåva.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte, tveka inte på att skicka in en ny!

Alexander HedblomRådgivare