Ge bort eller testamentera bort en fastighet till endast ett barn.

Kan mina föräldrar skriva över sitt sommarhus till min bror utan att jag blir informerad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I din fråga framgår inte om det handlar om att sommarhuset har skrivits över till din bror som en gåva av dina föräldrar eller om fastigheten har kvarlämnats till din bror utefter vad som står i dina föräldrars testamente. Jag väljer därför att redogöra kort för vad som gäller för båda situationer.

Gåva

Om dina föräldrar väljer att ge bort sitt sommarhus till din bror utan någon slags motprestation kommer det sannolikt att anses vara en gåva. Gåvor till barn antas vara förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB) om inte annat har föreskrivits i gåvobrevet. Detta innebär alltså att gåvans värde ingår i din brors framtida arv om inte dina föräldrar har uppställt särskilda villkor i gåvobrevet som säger annat.

Testamente

Dina föräldrar kan testamentera bort all sin egendom till din bror med undantag för din laglott (7 kap 1 § ÄB). Om du redan har fått ut din laglott genom t.ex. tidigare gåva eller annan egendom har dina föräldrar lagligen rätt att skriva över sommarhuset till din bror. Om du däremot inte fått ut din laglott kan du meddela ditt anspråk till din bror eller väcka talan mot honom i domstol inom sex månader från det att du tagit del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare