FrågaAVTALSRÄTTGåva04/01/2019

Ge bort bostadsrätt till barnbarn

Hej!

Kan mormor ge bort sin bostadsrätt till ett av barnbarnen? Mormor lever och dottern lever, inga syskon.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Er mormor kan ge bostadsrätten till er som gåva, under förutsättning att hon är så klar i huvudet att hon är införstådd med vad hon gör. Finns det inga lån på lägenheten är gåvan i sig enkel att genomföra och medför inga skattekonsekvenser. Men om det finns lån på lägenheten, som barnbarnet ska ta över, blir överlåtelsen mer komplicerad. Då räknas överlåtelsen som ett så kallat blandat fång, vilket innebär att den är delvis gåva och delvis försäljning. Försäljningsdelen ska då deklareras och kan innebära att er mormor får betala kapitalvinstskatt.

Det finns dock en annan komplikation. När man blir ägare till en bostadsrätt ska bostadsrättsföreningens styrelse godkänna nya ägaren/ägarna som medlemmar. Ett gängse krav för att bli godkänd som medlem är att man ska bo i lägenheten. Om barnbarnet inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten är risken mycket stor att barnbarnet inte blir godkänd som medlem.

Den som står som gåvomottagare på kontraktet är den som juridiskt är ägare.

Om det står klart att er mormor inte kommer att flytta hem igen och det är hennes önskan att föra över lägenhetens värde till ett av barnbarnen är ju en lösning att ni får lägenheten och omedelbart säljer den vidare. Kontakta i så fall styrelsen för godkännande.

Svaret är alltså ja, er mormor kan ge bort sin bostadsrätt till ett av barnbarnen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare