FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2018

Ge bort belånad bostadsrätt samtidigt som man behåller lån

Hej

Kan man ge bort en belånad bostadsrätt som gåva men samtidigt som jag behåller lånet ?

det vill säga huset inte utgör säkerhet för lånet.

Kostar de något med gåvoskatt eller är den befriad ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig så undrar du ifall det finns en gåvoskatt vid skänkande av en belånad bostadsrätt. Du undrar också ifall man kan skänka en sådan bostadsrätt samtidigt som man står kvar på lånet. Sedan är jag inte säker på vad som menas med "huset", men gissar på att det finns en inteckning i bostadsrätten som utgör säkerhet för lånet eller att det finns en pantsättning i något annat hus.

Gåvan

Gåvoskatten avskaffades år 2004 och av Inkomstskattelagen 8 kap. 2§ följer att gåvor är skattefria. Se lagen här

Observera att gåvomottagaren blir skattskyldig på samma sätt som gåvogivaren vid en eventuell försäljning av bostadsrätten. Det följer av den skatterättsliga kontinuitetsprincipen som innebär att gåvomottagaren träder in i gåvogivarens skatterättsliga position. Det går alltså inte att undkomma skatt genom att skänka gåvor mellan varandra. Själva gåvan är skattefri, men eventuell vinst vid försäljning ska beskattas.

Lånet/Pantsättningen

Faktumet att bostadsrätten är belånad utgör inget hinder att sälja, ge bort eller testamentera bort egendomen. Gåvogivaren kan ge bort bostadsrätten utan några villkor om att gåvomottagaren ska ta över lånet.

Gåvogivaren står fortfarande på lånet och har en fordran riktad mot sig även om lägenheten är bortgiven. Vad som gäller med "huset" så verkar det utgöra säkerhet för den belånade bostadsrätten.

Av omständigheterna kan jag inte utläsa om "huset" är bostadsrätten eller någon annan fastighet. Det spelar dock inte någon roll då en säkerhet för ett lån inte kan upphöra bara för att man ger bort något. Isåfall skulle det vara väldigt enkelt att kringgå återbetalning till långivare.

Vad som gäller vid pantsättning är att pantsättning kvarstår tills fordran är betald. Därför är det viktigt att ta reda på ifall fastigheter är intecknade innan man slår till då någon annans obetalda fordran kan innebära att fastigheten man köpt blir tagen i anspråk av någon annan. Huset utgör alltså fortfarande säkerhet för lånet tills lånet är återbetalt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du återkomma!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare