FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/03/2016

Ge bort andel i fastighet

Hej! Jag äger 1/4 del i ett fritidshus med totalt tre delägare. Jag tänkte nu ge bort min andel till min far. Skriver man ett gåvobrev? Måste de två andra delägarna Godkänna det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gåvobrev behöver man när man vill ge bort något som är värdefullt, t.ex. som i ditt fall en del av en fastighet. Med gåvobrevet kan du reglera själva överlåtelsen och skriva villkor som skapar en trygghet för både dig och din far.

Vd överlåtelse av fastigheter krävs det att ett gåvobrev upprättas för att gåvan ska bli juridiskt giltig. Detta på grund av att det finns särskild formkrav vid fastighetsköp enligt 4 kapitlet i Jordabalken. I andra fall, då det inte handlar om en gåva i form av fastighet, brukar det räcka med att gåvan överlåts genom en besittningsövergång från gåvogivaren till gåvotagaren.

Lawline tillhandahåller en tjänst där du kan få hjälp med att formulera gåvobrevet och vad det ska innehålla - det hittar du genom att klicka här.

Eftersom du äger fastigheten tillsammans med två andra ska man tillämpa samäganderättslagen gällande frågan om de andra delägarna måste samtycka till din gåva. Av den lagen framgår det att om någon av delägarna vill förfoga över fastigheten i dess helhet så krävs samtliga delägares samtycke. Detta innebär alltså att det inte är möjligt för dig att ge bort hela fastigheten.

Det framgår dock inte av lagen att det krävs samtliga delägares samtycke när en delägare endast vill förfoga över sin andel i fastigheten. Det är därför möjligt för dig att ge bort din andel till din far utan att de andra två delägarna godkänner gåvan. Om du är intresserad av en mer detaljerad paragrafhänvisning så följer detta av 2 § Samäganderättslagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare