FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt02/11/2016

Gåvoskatten är avskaffad

Hej! Min bror och jag äger en skogsfastighet tillsammans som jag nu vill att han skall köpa ut mig ur. Taxeringsvärde 2.850.000. Vi har bestämt att halva taxeringsvärdet blir "köp"summan. Om det istället skrivs över som en gåva, hur stor kan den summan vara för att undvika skatt? mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten är avskaffad sedan den 1 januari 2005. Numera kan alltså förmögenhetsöverföringar mellan privatpersoner genom t.ex. gåvobrev i Sverige ske utan att aktualisera denna skatt.

Det ovan nämnda framgår av Inkomstskattelagen 8 kap 2 §, som lyder enligt följande: ”Förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning är skattefria.”

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga, och all lycka till i framtiden!

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare