FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/12/2021

Gåvoskatt i Sverige?

Hej!

Jag ska ta emot en gåva i form av en fastighet (sommarstuga) från en familjemedlem under nästa år. Jag har bott utomlands under en period och planerar att flytta hem till Sverige tidigt nästa år. Hur länge behöver jag ha bott i Sverige totalt för att kunna ta emot gåvan och omfattas av de svenska lagarna vad gäller gåvoskatt?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns det ingen gåvoskatt. Här i Sverige kommer därmed skatt vid mottagande av en gåva inte att bli aktuellt. Däremot kan det finnas gåvoskatt i landet där du är bosatt, vilket kan vara bra att kolla upp. Vid gåvor som avser fastigheter måste ett gåvobrev upprättas, detta ska vara skriftligt och undertecknat av både givaren och mottagaren (4 kap. 29 § jordabalken).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare