FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/10/2013

Gåvoskatt enligt svensk respektive utländsk rätt

Jag kommer att få en gåva på 1.2 MSEK i Sverige. Pengarna stannar i Sverige på mitt svenska konto men jag är bosatt/skriven i England. Behöver jag deklarera gåvan i England?

Lawline svarar

Hej! Enligt svensk rätt behöver du inte deklarera och betala skatt för gåvor. Vad som gäller enligt engelsk rätt kan jag inte svara på. EU har inte någon större kompetens på detta område, varför lagen kan skilja sig åt från rättsordning till rättsordning. Jag föreslår att du hör av dig till de engelska skattemyndigheterna för att få svar på detta.

Lars BålmanRådgivare