FrågaAVTALSRÄTTGåva31/10/2018

Gåvor är bindande när det är fullbordade

Hej, jag undrar om ett företag kan kräva att man ska skicka tillbaka en gåva om man handlat för en viss summa som man returnerar. Alltså att man endast returnerar produkterna man betalat för och inte skickar med gåvan.

Med vänlig hälsning, Jenny

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva är enligt 1 § Gåvolagen bindande så fort den är fullbordad. Det innebär att så fort någon har lämnat över egendom som en gåva kan man inte ta tillbaka den.

Frågan i ditt fall är om produkten som du fick verkligen var en gåva. Om det t.ex. står i köpavtalet beträffande de övriga produkterna som du beställde att ''man får en gåva på köpet'' eller ''xxx medföljer vid köpet'', är produkten (gåvan) en del av köpavtalet och säljaren har då rätt att få tillbaka produkten när du häver/ångrar köpet.

Det blir en svårare bedömning om bolaget skickade med produkten utan att du visste om det eller utan att detta följer av avtalet. Frågan är då om köpavtalet beträffande de andra produkterna var en förutsättning för den benefika handlingen (gåvoavsikten). Jag hittar inget rättsfall på en sådan situation, men i den situation skulle jag nog säga att du är skyldig att ge tillbaka produkten. Men jag tror inte att du är skyldig att skicka tillbaka produkten om det innebär en extra kostnad eller olägenhet för dig. Om produkten (gåvan) t.ex. väger ett kilo kommer fraktkostnaden bli högre. Det vore oskäligt att du som konsument ska behöva stå för en sådan extrakostnad, när gåvan lämnades utan ditt samtycke. Jag anser att företaget i princip måste komma och hämta egendomen. Ett omvänt rättsläge hade kunnat få orimliga konsekvenser i samhället, t.ex. genom att företag skickar med massa extrasaker bara för att få en retur att kännas så krånglig som möjligt för konsumenten.

Det sista stycket är jag dock relativt osäker på och jag har inget lagstöd eller annan rättskälla som stödjer mitt påstående. Det är ett resonemang som grundar sig i min juridiska magkänsla.

Hoppas att du fick svar på din fråga, den var väldigt intressant. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare