FrågaAVTALSRÄTTGåva13/08/2018

Gåvobrev med villkor om enskild egendom, gåvogivarens ensak att göra egendom enskild

Hej

Min mans mamma ska ge en lägenhet till sin son en gåva. Nu kräver de att jag ska underskriva ett papper som gäller att jag ska inte kräva nånting från den här lägenheten.

Jag träffades med en advokat och berättade situationen, eftersom jag vill inte underskriva något papper för deras vilja, advokaten berättade att jag har redan inte någon rätt över lägenheten för det ören gåva från mannens familj. Är det så ? Kan ni berätta också hur det ser ut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det behövs inget intyg från dig för att du inte ska kunna kräva lägenheten vid en eventuell separation mellan dig och din man.

Enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) ska makar som huvudregel dela på allt om inte egendom gjorts till enskild. Enligt 7 kap. 2 § ÄktB kan egendom bli enskild och ska alltså inte delas på vid en eventuell separation om exempelvis som ert fall en gåva getts till en av makarna MED villkoret om att gåvan ska vara enskild egendom. Alltså, om din svärmor skriver ett gåvobrev och i det skriver att lägenheten ska vara enskild egendom så har inte du någon rätt till lägenheten. Du behöver däremot inte skriva på något papper, utan det får de sköta själva om det är så att de vill att egendomen ska vara enskild. Om detta inte sker så är lägenheten giftorättsgods och du skulle då ha rätt till hälften av den vid en eventuell separation.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare