FrågaAVTALSRÄTTGåva11/05/2019

Gåvobrev eller testamente?

Hej! Jag har två ensamkommande killar boende hos mig. Har sparat den hyra som de betalt för att de ska ha ett startkapital. Det är inte så mycket pengar men jag vill att pengarna ska komma till dem. Jag har tre biologiska söner som jag har berättat det här för och de säger att det är OK. Men jag vill vara säker och jag vill därför fästa på papper att de pengar som finns på två särskilda konton i min bank ska tillfalla M och A. Hur skriver jag ett sådant papper? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår av din fråga att du vill att de aktuella pengarna ska tillfalla de två ensamkommande killarna. Det jag inte riktigt förstår är om du vill att detta ska ske genom en vanlig gåva eller om du rent av syftar på ett testamente. Jag ska därför kort förklara vad skillnaden är och vad du kan göra för att säkerställa att killarna får pengarna.

Gåvobrev

Om du vill att killarna ska få pengarna medan du fortfarande är i livet kan du ge pengarna som gåva och samtidigt upprätta ett gåvobrev som bevisar detta. I gåvobrevet kan du föreskriva om olika villkor, t.ex. att gåvan ska tillfalla killarna vid ett visst datum. Ett gåvobrev gör att gåvan blir rättsligt bindande redan innan du lämnar över pengarna. Det går givetvis bra att ge en gåva utan att upprätta något gåvobrev, men i sådana fall blir gåvan bindande först när pengarna har överlämnats. Som jag förstår din fråga vill du att pengarna ska tillfalla killarna någon gång i framtiden. Därför kan det vara bra att upprätta ett gåvobrev redan nu, så att du kan vara säker på att pengarna kommer till dem.

Det finns inga särskilda krav på hur ett gåvobrev ska utformas för att det ska bli rättsligt bindande. Man bör dock kunna utläsa vem som ger gåvan, vem som ska få gåvan, vad gåvan avser samt om det finns några villkor som ska gälla för att gåvan ska fullbordas. Datum, ort och underskrifter bör också framgå.

Om du vill upprätta ett gåvobrev kan du använda Lawlines egna digitala avtalstjänst som du hittar på vår hemsida. På så vis kan du enkelt utforma ditt egna gåvobrev.

https://lawline.avtalsrobot.se/

Testamente

Om din avsikt är killarna ska få pengarna efter din död måste du upprätta ett testamente. Inget annat juridisk dokument/avtal är giltigt i en sådan situation. Till skillnad från gåvobrev gäller vissa särskilda formkrav för att ett testamente ska bli giltigt. Testamentet måste bl.a. vara skriftligt, innehålla din underskrift och bevittnas och underskrivas av två vittnen som måste vara minst 15 år gamla och som inte är arvtagare till dig.

Eftersom formkraven är helt avgörande för att testamentet ska bli giltigt skulle jag rekommendera att du kontaktar en jurist som kan hjälpa dig med att upprätta testamentet. Lawlines jurister hjälper dig gärna med detta. Du hittar all kontaktinformation på vår hemsida, www.lawline.se.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare