FrågaAVTALSRÄTTGåva30/01/2021

Gåvo eller testamente?

vår son är spelmissbrukare och vi har fått tagit stora lån, vill skriva ett gåvobrev som förskott på arv så inte vår dotter blir utan. Är gåvobrev det bästa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåva och gåvobrev

Att ge något som gåva innebär att man ger bort något under sin livstid. I vissa fall krävs gåvobrev för att gåvan ska bli giltigt t.ex. vid gåva av fastighet, bostadsrätt eller tomträtt.

En gåva av lös egendom anses vara juridiskt bindande när gåvan är fullbordad. En gåva är fullbordad när mottagaren har tagit emot gåvan (1 § lag angående vissa utfästelser om gåva).

När gåvan avser lös egendom så krävs det inte att något gåvobrev ska upprättas. Sådan gåva anses vara juridiskt bindande när den har kommit i gåvomottagarens besittning. Men det finns inte heller något hinder mot att man ändå upprätta gåvobrev för att vara på den säkra sidan.

Jag kan också nämna att gåvoskatten är avskaffad sedan den 1 januari 2005. Även arvsskatten och förmögenhetsskatten är avskaffad.

Testamente

Man kan också ge bort egendom genom ett testamente. Egendom som testamenteras tillfaller testamentstagaren när testatorn (den som skrivit testamentet) avlider. Det kan dock råda oklarheter huruvida testamentstagaren i slutet kommer kunna ta emot gåvan som avsetts. Detta eftersom testatorns egendom kan ha minskat under sin livstid. Det finns därför möjlighet att testamentstagaren får mindre än som man hade tänkt när man skrev testamentet eller får inget alls.

Svar på din fråga

Om ni vill att er dotter ska få egendomen omgående så är det bäst att ge den som en gåva. Detta eftersom det kan råda oklarheter hur mycket man kommer få i slutet om man istället väljer att ge bort egendom genom ett testamente.

Om det är av intresse kan jag också nämna att gåva till en bröstarvinge anses som förskott på arv om inget annat har föreskrivit (6 kap. 1 § ärvdabalken). Man kan alltså föreskriva att en gåva inte ska anses som ett förskott på arv. Gåvomottagaren behöver inte räkna av gåvans värde från sin arvslott om gåvan inte ska anses som förskott på arv.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare