FrågaAVTALSRÄTTGåva30/10/2020

Gåva till familjemedlem

Hej. Är 70+. Ska köpa en bostadsrätt åt en dotter med dålig ekonomi. Jag står som 9/10 delägare hon 1/10 del. Lgh kostar 270 tusen. Alltså är Lgh min om det skulle bli försäljning av någon anledning.

Har en son också. Måste jag på något sätt kompensera honom eller informera. Har dålig kontakt med svärdottern som säkert tycker att de missgynnas.

Hur ska jag agera på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget lagstadgat vad gäller att kompensera andra familjemedlemmar vid givande av gåva till en annan familjemedlem. Det är helt upp till dig att disponera din egendom på det viset du önskar. Dock kommer din dotter stå som en tiondels ägare - den andelen i bostadsrätten kan således komma att räknas som ett förskott på arv. Vid ett framtida arvskifte kommer hennes del i bostadsrätten räknas av när kvarlåtenskapen delas upp mellan dina bröstarvingar och eventuella legatarier.

Hoppas du fick svar på din fråga, trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare