FrågaAVTALSRÄTTGåva26/06/2020

Gåva till en av bröstarvingarna

hej min syster fick sommarstugan som gåva , vi år tre syskon och den såldes för 670000 skatten är betald nu e det så att hon har spenderat 600000 så jag o min bror får 0 kr , det minsta vi har rätt till är väl 100000 till mig o min bror . va har hon gjort sig skyldig till , vart kan vi anmäla till för instans, mamma lever fortfarande och har nytjat stugan ända fram till försäljningen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som är rätt kan bedömas ur flera perspektiv, bl.a. huruvida något är moraliskt respektive juridiskt rätt. Jag besvarar din fråga utifrån vad som gäller rent juridiskt.

Det framkommer inte huruvida gåvan är villkorad, t.ex. att sommarstugan inte ska utgöra förskott på arv eller huruvida det finns något villkor i hur din syster får nyttja gåvan. Till bakgrund av detta utgår jag i mitt svar från att det inte upprättats några särskilda villkor.

Man har rätt att bestämma över sin egendom
Varje individ har juridiskt sett rätt att bestämma över sin egendom. Detta framkommer av äganderätten. Det här betyder att din mamma har rätt att utfärda en gåva till din syster, vilket hon här gjort med sommarstugan. Din syster har i sin tur rätt att själv bestämma över sin egendom och således även sälja sommarstugan.

Gåva presumeras vara förskott på arv
Gåva till bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn etc.) ses som förskott på arv, om inget annat framkommer (6 kap. 1 § ärvdabalken). Det här betyder att värdet av sommarstugan kommer att avräknas för din systers del vid arvskiftet (när arvet delas efter din mamma). Det innebär att du och din bror kommer att kompenseras för sommarstugan vid ett eventuellt arv, eftersom er syster anses i förskott ha tilldelats arv upp till den del sommarstugan var värd.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare