Gåva till barn

Våran mamma vill ge mig och min bror hennes stuga. Gåvobrev är skrivet. Lite lån kvar som vi tänker lösa ut med hälften var. Kan vi sedan sälja det när vi vill? Och vad händer när mamma går bort? Skall detta avräknas vid arv till våran bror som är avlidens barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor

När ni har mottagit huset i laga ordning har ni rätt att förvalta det fritt, inklusive sälja det.

Om er mor går bort kommer det antas att gåvan var ett förskott på arvet (6 kap 1 § Ärvdabalken). Om hon har skrivit i gåvobrevet att det inte är ett förskott på arvet utan en gåva kommer det inte räknas som en sådan, men detta kan bortses från ifall det vore skäligt att inte betrakta det som ett förskott.

Hoppas ni fått den information ni sökte,

med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare