FrågaAVTALSRÄTTGåva08/10/2019

Gåva som enskild egendom

Jag vill ge min son en bil, han är sambo med 2 barn.

Denna gåva skall hans sambo inte vara med att dela vid en ev separation. Hur gör jag, registreras någonstans, räcker gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Räcker det att skriva ett gåvobrev för att gåvan ska bli enskild egendom?

Ja, det räcker att skriva ett gåvobrev för att gåvan ska bli enskild egendom. Men du behöver uttryckligen skriva att gåvan ska vara din sons enskilda egendom (7 kap. 2 §. 2 p Äktenskapsbalken). Du kan själv skriva ett sådant gåvobrev. Men jag råder dig att ta kontakt med en jurist för att upprätta gåvobrevet, eftersom det är viktigt att tänka på hur man formulerar sig i gåvobrevet så att det inte går att misstolka gåvobrevets innehåll.

Du kan alltid använda dig av Lawlines egna tjänst för att upprätta gåvobrevet. Om du klickar HÄR kommer du direkt till sidan.

Det som "träder i gåvans ställe"

Om det skulle vara så att din son säljer bilen, då blir pengarna från försäljningen av bilen (enskilda egendomen) också hans enskilda egendom. Detta eftersom pengarna "träder i bilens ställe", pengarna ersätter bilen (7 kap. 2 §. 6 p Äktenskapsbalken).

Sammanfattning

Du behöver inte registrera gåvan någonstans för att bilen ska räknas som din sons enskilda egendom, utan det räcker med ett gåvobrev. Men som sagt det är viktigt hur innehållet i gåvobrevet formuleras, eftersom gåvobrevets innehåll inte ska misstolkas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare