FrågaAVTALSRÄTTGåva22/09/2019

Gåva som enskild egendom

Jag vill ge bort 1.000.000 kr som gåva till min son och vill att det ska vara enskild gåva.

Hur ska jag skriva för att det ska vara juridiskt hållbart.

Är det ok att skriva detta när pengarna redan är skickade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en gåva ska bli enskild egendom krävs det att det villkoras redan vid gåvotillfället (7 kap. 2 § första stycket andra punkten äktenskapsbalken. Det framgår inte några särskilda formkrav i övrigt mer än att gåvan ska ha varit villkorad som enskild egendom. För att kunna bevisa att gåvan faktiskt var villkorad som enskild egendom bör det upprättas ett gåvobrev. I gåvobrevet ska det framgå vem som ger vad till vem, att gåvan ska vara mottagarens enskilda egendom samt undertecknande av båda parter, ort och datum för undertecknande.

För ytterligare hjälp skulle jag rekommendera att du bokar tid med en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har funnit mitt svar behjälpligt och lycka till!

Med vänlig hälsning

Henrik ÖsterströmRådgivare