FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt04/05/2015

Gåva och bankens åtgärder för kundkännedom

Hej.

Min morfar har sålt ett av hans hus i Irak, där han är bosatt, och har bestämt att pengarna ska till min mamma.

Vad jag ser, av att ha läst på eran hemsida, så behöver man inte skatta dom pengarna, och att pengarna bara behöver överföras från min morfar, till min mammas konto.

Stämmer detta fortfarande? Behöver bi betala skatt? behöver vi ett dokument, som styrker att pengarna kommer från han?

Jag frågar dom frågor, för att varken jag eller min mamma vill ha problem, som att bli anklagade för något. Min mamma vill använda pengarna för att köpa en lägenhet i Sverige.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din mamma förvärvar pengarna från din morfar genom gåva så är det skattefritt för henne i egenskap av mottagare, vilket framgår av Inkomstskattelag (1999:1229) 8:2. Gåvoskatten i Sverige är nämligen avskaffad sedan 2005.

Eftersom pengarna kommer från en fastighetsförsäljning så förutsätter jag att det rör sig om en större summa. Om summan som överförs till din mammas bankkonto uppgår till mer än motsvarande 15 000 euro så har banken krav på att vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom, vilket framgår av Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 2:2 första stycket, punkt 2. Det innebär att banken bland annat måste inhämta information om transaktionens syfte och art (Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 2:3 första stycket, punkt 3). Om banken inte kan uppnå kundkännedom så får den inte motta överföringen av din morfars pengar till din mammas konto (Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 2:11 första stycket). För att undvika detta så bör din morfar bifoga någon form av gåvobrev till pengarna att visas för din mammas bank för att styrka att det rör sig om en gåva. Du bör därför kontakta din mammas bank för att höra dig närmare för om hur gåvobrevet bör se ut.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare