Gåva mellan sambor

Pappa köpt en bil för 150 000 kr och skrivit den på sin sambo pga att han har cancer och hon skulle ha en bil vid hans frånfälle och även köra honom när han blev sämre. Nu har hans sambo dött och barnen gör anspråk på bilen, vad är det som gäller? Han har kvitto på bilen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det var det din pappa som köpte bilen med avsikt att hans sambo skulle få ta över den. Som jag tolkar dig är det din pappa som äger bilen och har köpt den trots att den är skriven på sambon. Som jag också förstår dig har sambon inte fått bilen än, utan tanken var att den skulle gå till sambon vid din pappas frånfälle. Därmed, har som jag förstått det ingen fullbordad gåva skett. Eftersom att ingen gåva skett är det fortfarande din pappas egendom och sambons barn har därför ingen arvsrätt till bilen eftersom att det inte var sambons egendom.

Även om din pappa skulle begära bodelning enligt 18 § sambolagen skulle bilen inte ingå i bodelningen. Detta eftersom att endast sambors bostad och bohag införskaffad för gemensamt bruk ingår, enligt 3 §. En bil utgör inte bostad eller bohag och värdet av bilen kan därför inte genom bodelning tillskiftas sambons barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en jurist.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare