FrågaAVTALSRÄTTGåva30/03/2019

Gåva - Lån - Skuldebrev

Hej!

Jag har en kompis som 1 § gåvolagenplanerar att köpa en lägenhet. Han vill låna 200 000 SEK från mig som han behöver för kontantinsats. När han köper lägenheten kommer han att låna 200 000 SEK från banken och betala tillbaka det som jag lånade honom.

Jag vet att det inte finns någon skatt på gåvor i Sverige men är osäker på om det här kan anses som gåva (åt båda håll) eller inte. I fall att det inte kan anses som gåva kommer jag att behöva betala någon skatt på 200 000 SEK som jag får tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänt dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi inte kvar någon gåvoskatt som du nämner ovan i din fråga. Därmed får man ge pengar eller andra gåvor utan att behöva skatta för dem. Det du gör är att du kommer att ge pengar till din kompis som behöver dem för att köpa en lägenhet. När din kompis sedan ger tillbaka pengarna kan man säga att det är en gåva också. Dock skulle jag tycka att det är bättre att du lånar ut pengar till honom istället för att ge det som en gåva, eftersom att en gåva är alltid en gåva. Det betyder om du ger en gåva så är det hans och inte längre ditt. Det betyder att han får hantera över gåvan hur han själv vill och därmed exempelvis inte ge tillbaka dina pengar, 1 § gåvolagen. För att vara säker på att du får tillbaka dina pengar är det bra att skriva ett skuldebrev. Där det står att du lånar ut 200 000 kr till honom och att han ska betala tillbaka dessa inom exempelvis 2 år eller det ni väljer själva. Det är alltid viktigt att skydda sig själv. Därför tycker jag absolut att ni ska skriva ett skuldebrev så att du inte blir lurad.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare