Gåva innan konkurs

Hej,

Min svåger har ett företag som håller på att gå i konkurs. Han har en lägenhet som han äger ensam. Kan han ge bort lägenheten till sin fru som "gåva"? Eller måste dem skilja sig först?

Vad kan han göra för att behålla sin lägenhet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att gå igenom relevant reglering vid gåva av egendom strax innan konkurs, samt vilken egendom som ingår i en konkurs.

Regler om återvinning i konkurs finns i konkurslagen (KL). Återvinning innebär att egendom som bland annat sålts, givits bort eller pantsatts innan konkursen i vissa fall kan återgå till konkursboet efter konkursutbrottet. Då har konkursboet tvångsvis rätt till egendomen, för att influtna medel från försäljning av egendomen ska kunna delas ut till borgenärerna (dvs de som din svåger har skulder till) i den ordning som föreskrivs i förmånsrättslagen. Dessa regler finns för att gäldenären (dvs din svåger i detta fall) inte ska ha möjlighet att gömma undan egendom eller ge bort egendom strax innan en konkurs.

Enligt KL 4 kap 6 § st 1 går en gåva som görs till någon närstående, åter till konkursboet om gåvan fullbordades inom tre år innan konkursutbrottet, om inte det kan visas att gäldenären hade kvar utmätningsbar egendom som motsvarade skulderna. Enligt KL 4 kap 3 § är en närstående person den som är gift med gäldenären, syskon, släkting, svåger eller på annat sätt står gäldenären personligen särskilt nära.

I detta fall innebär det att din svågers möjlighet att "behålla" lägenheten genom att ge bort den till sin fru är liten. Om han ger gåvan till sin fru, så måste det förflyta tre år innan en eventuell konkurs för att lägenheten inte ska kunna återvinnas, alternativt att din svåger kan visa att han har annan egendom som kan täcka de skulder han har. Det skulle inte spela någon roll om de gifte sig, eftersom frun skulle vara en sådan person som står din svåger särskilt nära, vilket innebär att hon fortfarande skulle omfattas av treårsfristen.

Dock är det möjligen så att lägenheten inte kommer att ingå i konkursboet. Enligt KL 3 kap 3 § ingår i ett konkursbo endast sådan egendom som kan utmätas. Vad som är utmätningsbar egendom framgår av utsökningsbalken (UB) 5 kap. Enligt UB 5 kap 1 § p 6 kan en bostadsrätt i vissa fall undantas från utmätning, om den inte är värd allt för mycket, bland annat. Enligt 5 kap 2 § kan även hänsyn tas till vad gäldenärens familj behöver. Jag får inte veta särskilt mycket kring lägenhetens värde och inte heller om din svåger har familj i övrigt. Jag har därmed svårt att göra en fullständig bedömning av din svågers möjlighet att behålla lägenheten. För att få ytterligare svar rekommenderar jag därför att din svåger kontaktar Kronofogden. Kontaktuppgifter finns här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare