FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga16/10/2016

Gåva från en omyndig

Hej!

Min 17 åriga son fick av sin före detta flickvän en Ps3. Och nu när det är slut mellan de så vill hon ha tillbaka den samt några klädplagg som hon har köpt och gett honom. Kan hon och hennes mamma göra så? kan de ta tillbaka det min son fick av ex flickvännen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst beror detta på hur gammal din sons ex-flickvän var då hon gav dessa saker till din son. Ifall hon var 18 år eller äldre är rättshandlingen bindande och hon och hennes mamma kan inte ta tillbaka de saker hon gett. Ifall ex-flickvännen inte var 18 år då hon gav bort dessa saker är det hela svårare.

Som huvudregel får en omyndig inte ingå rättshandlingar, alltså till exempel ge bort saker till andra (9 kap 1 § föräldrabalken). Enligt 9 kap 3 § får dock en omyndig själv råda över de pengar som denne själv har tjänat. Ifall ex-flickvännen har arbetat och tjänat egna pengar får hon alltså göra vad hon vill med dessa, om hon köpt gåvorna med dessa pengar är gåvan till din son giltig och de kan inte ta tillbaka dem från honom.

I det fall hon INTE tjänat pengarna själv kan gåvan fortfarande bli giltig och bindande ifall hon gjort det med samtycke från sina föräldrar. Detta samtycke kan ges före eller efter att gåvan fullbordats och kan även vara ett tyst samtycke. Ifall någon av hennes föräldrar har agerat på ett sätt som ger stöd för att gåvan var godkänd kan alltså denna gåva bli bindande. Mamman har kanske genom sitt sätt att handla gett ett stöd för att hon godkände gåvan. Mycket i din fråga tyder på att detta har skett, då din son fick presenterna tyckte kanske mamman att det var okej men ångrade sig sedan när de gjorde slut.

Ifall du och din son kan bevisa att hennes mamma vid tiden för gåvan gav sitt samtycke till gåvan är handlingen bindande och de kan inte kräva tillbaka de presenter din son fått. Kan ni inte bevisa att ex-flickvännen fått något slags samtycke från hennes föräldrar (eller köpt presenterna med egen-tjänade pengar) ska gåvan återgå (6 § och 7 § föräldrabalken).

Hoppas att du fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare