Gåva från aktiebolag och kritisk kapitalbrist

Hej Lawline,

Driver idag ett aktiebolag tillsammans med min bror och vi har hittills gått väldigt bra. Vi skulle nu vilja skänka ett del av vår vinst till Radiohjälpen men undrar om det här är okej? Vi har inte skrivit in något i vår bolagsordning sen tidigare att vi ska ha denna möjlighet men vi borde väl få det? vi får väl fördela vår vinst som vi önskar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Just när det gäller att skänka bort tillgångar, som er vinst i det här fallet utgör, så är det regler kring ert kapital som styr. Ni får inte ge bort så pass mycket tillgångar så ni hamnar i en kritisk kapitalbrist.

Med kritisk kapitalbrist innebär det att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet - 25 kap 18 § och 25 kap 13 § 1 p. Aktiebolagslagen (2005:551) (ABL). Det egna kapitalet beräknas enligt 25 kap 14 § ABL. Den summa ni kan skänka bort är alltså baserat på en beräkning enligt: tillgångar – skulder – hälften av aktiekapitalet.

Tänk även på att er gåva kan anses som en form av värdeöverföring. Rekvisiten för värdeöverföringar finner ni 17 kap 2 § ABL och där räknas även "gåvor för allmännyttiga ändamål" in - se även 17 kap 5 § ABL För att den ska vara godkänd enligt 17 kap 3 § ABL måste ni ha full täckning för ert aktiekapital om ni ska kunna genomföra en värdeöverföring. Dessutom måste ni följa de processrättsliga formkrav för värdeöverföringar enligt 18 kap 1 § AB - det kan bland annat göras genom att samtliga medlemmar samtycker till värdeöverföringen genom den s.k. SAS-principen.

Uppfyller ni kraven för värdeöverföringar samt att ni inte understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet så är gåvan till Radiohjälpen godkänd.

Jag hoppas att du har fått klarhet i din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till info@lawline.se för ytterligare utredning av ditt ärende

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare