FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/05/2023

Gåva eller förtäckt lön?

Hej Lawline, Min nära vän och barndomskamrat (+25 år relation) vill ge mig en benefik monetär gåva, helt utan motprestation. Han är en av flera chefer i ett aktiebolag där jag även är anställd sedan ett par år tillbaka (ca 2 år). Jag har redan marknadsmässig lön/ersättning för mitt arbete, gåvan är privat oss sinsemellan. Finns det en risk att detta kan ses som förtäckt lön? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för att besvara din fråga återfinns i Inkomstskattelag (Hädanefter IL).

Lön eller gåva?

Huvudregeln i 11 kap. 1 § IL är att löner, arvoden, kostnadsersättningar, pensioner, förmåner och alla andra inkomster som erhålls på grund av tjänst ska tas upp som intäkt, om inte något annat anges i 11 kap. eller i 8 kap. IL.

Förvärv genom arv, gåva, vid bodelning eller genom testamente är skattefria, 8 kap. 2 § IL. Det ger intrycket av att något man får genom gåva inte ska klassas som ersättning för arbete enligt 11 kap. 1 § IL. Det är dock inte så enkelt. Ges gåvan på grund av en utförd eller förväntad framtida motprestation finns risk att gåvan istället klassas som så kallad remuneratorisk, så klassas vanligen gåvor som ges inom ett anställningsförhållande.

Huvudregeln inom ett anställningsförhållande är således att gåvan är en ersättning som har sitt ursprung i en arbetsprestation, vilket även följer av praxis från domstolarna. Gåvor av olika slag har emellertid underlåtits om det funnits anledning att anta att syftet varit ett annat än att belöna den anställde för en prestation (RÅ 2001 ref. 10 och HFD 2016:69). Det gemensamma för denna praxis har dock varit att gåvan rör sig om aktier i bolagen. I RÅ 2001 ref. 10 var syftet med gåvan att säkerställa företagets framtid till följd av att ägaren var nära döden, domstolen såg då gåvan ha mycket likheter med ett arv. I HFD 2016:69 var det fråga om en förmögenhetsöverföring från föräldrar till barn varför domstolen ansåg att överföringen i allt väsentligt hade ett annat syfte än att belöna barnet för dennes arbetsprestationer. I de båda fallen hade gåvomottagarna dessutom marknadsmässig lön.

Sammanfattningsvis kan sägas att bedömningen görs utifrån en genomsyn och analys av bakgrunden och vilket syfte som finns med ”gåvan” för att verkligen konstatera att det rör sig om en gåva utan krav på motprestation.

Slutsats

Av din fråga framgår att det rör sig om en monetär gåva från din vän och tillika arbetsgivare. Det faktum att er vänskap har varat under en lång tid och att du redan erhåller en marknadsmässig lön kan tala för att gåvan skulle kunna klassas som en skattefri gåva. Det framgår emellertid inte vad syftet med gåvan till dig är, vilken summa det rör sig om och om din vän även är ägare till aktiebolaget. Vilket är faktorer som kan beaktas vid bedömningen. Risken finns att gåvan betraktas som en slags bonus för utfört arbete eller förväntan över arbete du ska utföra, vilket då ska beskattas i inkomstslaget tjänst, enligt 11 kap. 1 § IL.

En mer precis bedömning än så vågar jag mig inte på.

Hoppas du i alla fall fick en bättre bild av vad som gäller!

Aksel DelfinRådgivare