Gåva eller fordran

Hej. Jag tog ett lån åt min man för att lösa hans skulder. De står enbart i mitt namn. Nu skiljer vi oss och han vägrar att betala av sitt lån. Finns de något jag kan göra??? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att din man vägrar att betala av sitt lån. Jag förstår hela situationen så här:

Din man hade skulder. Du tog ett lån i ditt namn. För dessa pengar betalade du hans lån, alternativt betalade han själv lånen med de pengar du lånat.

Frågan är alltså då om du givit honom pengarna som en gåva, eller om det var ett lån till din man.

Din man kan påstå att det var en gåva. Du kan påstå att det var ett lån, och att han därför är skyldig att betala dig pengarna. Om du har rätt att kräva din man på pengar så brukar man säga att du har en fordran på din man.

Du kan då försöka kräva din man på pengarna. Det gör du helt enkelt genom att skriva till honom att du kräver betalning, ange beloppet som han är skyldig dig. Skriv vad skulden avser, d v s skriv att han är skyldig dig beloppet eftersom du lånat ut en summa till honom för att han skulle kunna betala sina skulder. Skriv också att du kommer att vidta åtgärder om betalning inte sker. Jag förstår att du redan bett honom betala, men gör det igen, skriftligen, och spara en kopia.

Sedan tänker jag mig två möjliga scenarion:

Om din man inte betalar och inte heller hör av sig, så kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Hur ansökan går till kan du läsa er om på deras hemsida.

Om din man hör av sig men invänder och säger att han inte är skyldig dig pengar, eller att av någon annan anledning inte tänker betala, så får ni försöka förhandla om det. Kommer ni inte överens så kan du väcka en s k fullgörelsetalan mot din man vid tingsrätten, där du får framställa yrkande om att betalning ska ske, och grunden för detta är att du har en fordran på honom, eftersom du lånat honom pengar.

Jag vill påpeka att även om du väcker talan vid en domstol så är det inte säkert att du har framgång. För att kunna göra en bedömning av din möjlighet till framgång så behöver man se till vad som kan bevisas. Det kan därför vara värt för dig att fundera på vad för slags dokumentation det finns, i form av till exempel kontoutdrag, kommunikation mellan dig och in man, samt vad för dokumentation det finns av lånet som du tog och din mans skulder som numer är betalda.

Lawlines verksamma jurister kan hjälpa dig med att kräva din man på betalning. De kan också hjälpa till med att göra en bedömning av vilka utsikter du har att nå framgång med en talan i domstol. De kan också hjälpa dig med väcka talan vid domstol om det skulle bli aktuellt. För att boka tid med en jurist, följ denna länk.

Sammanfattning:

Det som skett kan ses som ett lån från dig till din man, du har i så fall en fodran på honom. För att få betalt bör du först kräva din man på betalning. Beroende på vad din man då gör, så har du två alternativ. Svarar inte din man, då kan du ansöka om betalningsföreläggande vid kronofogdemyndigheten. Svarar din man, men invänder att han inte behöver betala dig, så kan du väcka talan vid domstol. Om du behöver hjälp utav en jurist med någonting så kan du boka tid med en jurist via vår hemsida.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare