FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/04/2015

Gåva bostadsrätt samt uthyrning av den i andra hand

Min fru fick förra året sin mammas bostadsrätt i gåva. Ska detta tas upp i årets deklaration och i så fall på vilket sätt. Mamman bor kvar i lägenheten och betalar hyra precis som vanligt. I dagarna fick vi besked från Riksbyggen att man ska fylla i blankett om uthyrning i 2:a hand vilket vi inte fått reda på tidigare. På verkar detta deklarationen för min fru. Hyran = inkomst som ska deklareras eller....

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Gåvor är skattefria enligt inkomstskattelagen (1999:1229) (IL) 8 kap. 2 § vilket innebär att din fru inte måste betala någon skatt för den bostadsrätt hon fått i gåva av sin mamma förra året, se här. Din fru kommer i stället att skatta för lägenheten (i inkomstslaget kapital) om hon i framtiden säljer den.

Att hon ska fylla i en blankett om andrahandsuthyrning är enbart för att bostadsrättsföreningen kräver detta. Om jag tolkar din fråga rätt så är det så att din fru hyr ut bostadsrätten i andra hand till sin mamma. Den hyra som din fru i så fall får in av sin mamma (om det överhuvudtaget är någon) ska tas upp på deklarationen som skattepliktig inkomst vid uthyrning av privatbostad. Både ersättning som getts i kontanter och annan form ska tas upp som inkomst. Din fru har dock rätt till ett schablonavdrag som uppgår till 40 000 kr per år, vilket innebär att om hyran inte uppgått över detta, så behöver den inte tas upp. Om hyran överstiger schablonavdraget, är det bara den delen som överstiger 40 000 kr som ska tas upp på deklarationen. Om din fru inte ägt bostadsrätten hela året så måste dock schablonavdraget proportioneras ut över hur många månader som din fru ägt och hyrt ut bostadsrätten. Om hon tex ägt den i 9 månader blir då schablonavdraget i stället 30 000 kr (40 000 x 9/12). Man har också rätt till avdrag för den avgift som betalats till bostadsrättsföreningen.

Om du behöver ytterligare råd i denna fråga, rekommenderar jag dig främst att ta kontakt med Skatteverket. Mer information hittar du även här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare