FrågaAVTALSRÄTTGåva30/01/2020

Gåva - bil

Hej, jag och min sambo har separerat. Hon köpte en bil åt mig i en gåva i början av sommaren. Hon betalade swish för bilen 20000kr.

Bilen var en gåva till mig och jag fick därför stå på ägandet av bilen.

Bilen har ett stort affektionsvärde för mig då jag har lagt ner över 100 timmar i verkstadstimmar på den.

Hon har ej körkort eller behov av bilen. Vem har rätt till bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka reda ut detta åt dig vad som är en gåva och vad som kan anses vara samboegendom.

Samboegendom

I ett samboförhållande är gemensamt bostad och bohag samboegendom som har förvärvats för gemensamt bruk, 3 § sambolagen. Vid en bodelning ingår enbart samboegendom, enligt 8 § sambolagen. Det gemensamma bohaget är exempelvis möbler, en TV eller andra typer av inre lösöre. En bil kommer därför aldrig att bli samboegendom. Det person som äger bilen kommer fortsatt att vara ägare till bilen även efter en separation.

Gåva

Gåvor kan bestå av precis vad som helst, om jag ger min pojkvän en tröja eller om min mamma ger mig ett par örhängen, det kan även röra sig om pengar eller en bil. Din före detta sambo har gett dig en bil i gåva, vilket betyder att du äger bilen. För att gåvan ska vara din ska den kommit i din besittning, bilen är din och du står som ägare för bilen, enligt 2 § gåvolagen. Bilen är i din besittning eftersom du använder den och du äger den.

Sammanfattning

Bilen har du fått i gåva och man kan inte ta tillbaka en gåva.

Sandra WredeRådgivare