FrågaAVTALSRÄTTGåva31/03/2016

Gåva av hus

Jag har ett hus som jag vill ge min son.Huset är belånat.

Kan han ta över huset med lånen som finns utan att det måste betalas reavinstskatt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline,

Gåvor är som huvudregel i svensk rätt skattefria enligt 8 kap 2 § Inkomstskattelagen.

Således kan din son ta över huset utan att han vid denna tidpunkt måste betala reavinstskatt.

För att sonen rättsligt ska kunna ta över ert hus bör ni skriva ett gåvobrev, som vi givetvis kan hjälpa er med. Klicka här om ni vill ha hjälp med att upprätta ett gåvobrev.

Därefter bör din son söka lagfart som han gör hos inskrivningsmyndigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh

Johan HåkanssonRådgivare