FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/11/2016

Gåva av fastighet när givaren avlider innan lagfart sökts

Hej!

Undrar om ett gåvobrev av fastighet är upprättat med underskrift av både givare och mottagare, och två utomstående har bevittnat brevet. Är gåvobrevet giltigt om givaren skulle avlida, och man inte hunnit flytta över lagfarten på fastigheten.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån de omständigheter du beskriver i frågan så är gåvobrevet juridiskt giltigt. Därför spelar det ingen roll om givaren hunnit avlida innan ni hunnit flytta över lagfarten, gåvobrevet i sig utgör ett giltigt överlåtelseavtal som givaren skrivit under och godkänt. Därför kommer ni endast behöva visa på gåvobrevet när ni ansöker om lagfart och eftersom det är bevittnat av två utomstående personer så borde Lantmäteriet godkänna er ansökan om lagfart.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare