Gåva av fastighet mot ersättning

Hej jag har givit en gåva till min far 2003 som ser ut så här (jag ägde en 3djedel av en fastighet) taxeringsvärde totalt 906000kr en 3del blir 302000kr jag som ger gåvan tar emot en vederlagsrevers (som jag inte vet vad det är, eller aldrig har sätt) på kr 253680kr fastigheten har inga skuldbrev med pant brev. Gåvan uppgår därför till 48320kr. Var detta ett gåvobrev till mest fördel för mig eller min far? Vad fick jag skatta för detta i min deklaration 2004? Och var finns detta vederlagsrevers ? Hos advokaten? Hos mig? Hos min far och vad är det egentligen för något? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har du gett bort 1/3 av en fastighet som gåva till din far. Denna gåva motsvarade 302 000 kr (906 000/3). För detta tog du emot en vederlagsrevers på 254 680 kr.

En vederlagsrevers används ofta när man förenar en gåva med ett vederlag, dvs. det innebär någon typ av ersättning. I ditt fall så erhöll du en ersättning på 254 680 kr när du gav bort din del av fastigheten till din far.

Anledning till att man gör detta är för att undvika beskattning. Om du istället hade sålt din del av fastigheten till din far så hade du behövt skatta för detta (om du hade gjort en vinst). Men eftersom du nu istället gav den som gåva så slipper du bli beskattad. Dock är det vanligt att man ändå ger en viss ersättning, i ditt fall fick du 253 680 kr. Detta belopp understiger fastighetens taxeringsvärde (302 000 kr), därför anses hela överlåtelsen vara en gåva och även om du fick ersättning för att du gav fastigheten till din far, så slipper du skatta för den ersättningen.

Var vederlagsreversen finns vet jag inte. Det bör du fråga din far eller din advokat om. Reversen kan du använda för att kräva in beloppet (253 680 kr) från din far (så länge preskription inte har skett, vilket normalt sker inom 10 år).

Du behövde inte skatta något för detta i din deklaration på grund av två saker:

1. Du gav din del av fastigheten som gåva, och

2. ersättningen du erhöll för detta understeg taxeringsvärdet

Sammanfattningsvis så gav du bort din tredjedel av fastigheten som gåva till din far år 2003. För detta fick du en ersättning på 253 680 kr genom att din far utfärdade en vederlagsrevers. Denna kan du åberopa gentemot din far för att få dessa pengar (så länge den inte har preskriberats). Du har inte behövt skatta något för detta. Var reversen finns någonstans är svårt för mig att säga, troligtvis har din advokat hand om den.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Eftersom du tillvalt telefonrådgivning kan du kontakta mig på zorba.hallsten@lawline.se för att boka in en tid. Om du har några ytterligare frågor kan du skriva med dessa i mailet.

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare