FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/11/2015

Gåva av fastighet mellan makar

Är gifta, har hus. Make står som ensam ägare på lagfart. Hur ska vi göra för att bägge står som ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni vill att båda ska äga huset kan din man exempelvis ge dig en del av fastigheten som gåva. Gåvobrevet måste uppfylla de formkrav som anges i 4 kap jordabalken. Det bör även registreras hos skatteverket. Efter att detta skett kan du söka lagfart hos Lantmäteriet.

För mer information kan du läsa på Lantmäteriets hemsida. www.lantmateriet.se Du är även välkommen att fråga mer här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare