FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/02/2020

Gåva av fastighet - formkrav

Hej!

Vår mamma kommer att skänka vårt föräldrahem till oss tre barn. Skall alla fyra ha ett eget bevittnat gåvobrev i original? Detta har jag läst någon stans. Minns inte var.

Tack på förhand Nisse

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar hur formkraven för en gåva av fast egendom (alltså en fastighet) ser ut. Formkraven regleras i jordabalken (JB).

Formkrav för gåva

När det gäller gåva av fast egendom krävs det enligt 4 kap. 1 § första stycket JB samt 4 kap. 29 § JB att gåvobrevet:

1. Är skriftligt

2. Undertecknat av gåvogivaren och gåvotagaren/gåvotagarna. Det måste alltså tydligt framgå att er mamma (gåvogivaren) vill överlåta fastigheten som hon äger till dig och dina syskon (gåvotagarna) i form av en gåva.

3.Innehåller uppgift om vilken fastighet det är som ska överlåtas. Fastighetsbeteckningen i dess helhet måste finnas med i gåvobrevet. Här måste även finnas uppgift om hur stor del av fastigheten som överlåts. I ditt fall utgår jag ifrån att hela fastigheten överlåts till dig och dina syskon i lika stor andel. Därför måste det anges att fastigheten överlåts med 33,33… % andel till varje syskon, dig själv inkluderad.

Ett gåvobrev som inte uppfyller de ovanstående kriterierna är ogiltigt (4 kap. 1 § tredje stycket JB samt 4 kap. 29 § JB). Det är alltså inte ett krav på att varje gåvotagare måste ha ett eget originellt gåvobrev, det räcker därför med ett enda originellt exemplar. Detta gåvobrev behöver inte heller vara bevittnat.

Lagfart

Lagfart måste sökas inom tre månader från det att gåvobrevet har upprättats (20 kap. 2 § första stycket JB). Här är det krav på att lagfartsansökan ska styrkas av två vittnen (20 kap. 7 § första punkten JB) samt att överlåtelsen sker genom en statlig myndighet. Den statliga myndighet som behandlar lagfartsansökningar är Lantmäteriet.

De enda personerna som inte kan bevittna lagfartsansökningen är personer som är under 15 år gamla samt de personer som på grund av psykisk störning inte kan ha någon insikt om betydelsen av en vittnesbekräftelse (Lag (1946:805) med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar).

Ifall ni ännu inte har upprättat ett gåvobrev kan jag rekommendera att ni vänder er till vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal där ni på ett enkelt sätt kan upprätta ett gåvobrev till ett fast pris!

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag försöka förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare