FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/04/2015

Gåva av fastighet

Hej! Jag och min bror äger tillsammans med massor av släktingar en fäbod, helt enkla gamla fäbodstugor utan el eller rinnande vatten, den kallas passiv näringsverksamhet/jordbruksfastighet, inga tillgångar finns. Vi äger 2/3 av en tredjedel. Vi är aldrig där då vi har andra intressen. Nu funderar vi att överlåta den till vår morbror för enkelhetens skull. Blir det avgifter/skatt eller annat man måste tänka på när vi överlåter?

Lawline svarar

Hej

Tack för din fråga!

Det framgår inte av din fråga om ni tänker ge den som gåva eller sälja den till er morbror. Om ni ger den som gåva undkommer ni skatt då gåvoskatten numera är avskaffad. För er morbror gäller dock att han träder in i ert ställe vilket framgår av 44:21 Inkomstskattelagen (IL) som du hittar här. Med det menas att den dag han säljer den får han en kapitalvinst på den delen som överstiger det värde NI förvärvade fastigheten för. Exempel är att ni förvärvade/fick den i gåva/arv för ett värde av 100 000 och han säljer den för 200 000. I detta fall ska han skatta på de 100 000 han gjorde i vinst, 44:13 IL.

Om ni istället säljer den till honom så omfattas ni av liknande regler. Det vill säga förvärvade ni fastigheten för 100 000 och säljer för 200 000 ska även ni skatta på den överstigande delen av beloppet, dvs 100 000. Detta skattas då som inkomst av kapital och skatten där är 30% enligt 65:7 IL.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare