FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/01/2019

Gåva av del i skogsfastighet till barn?

Hej! Jag äger 1/20 av en skogsfastighet. Kan jag ge bort min andel,till mina 3 barn och att de äger min 1/20 del tillsammans,fastigheten får inte delas upp i mindre än 1/20 del.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en gåva av fastighet ska vara giltigt måste enligt 4 kap 29 § och 4 kap 1§ jordabalken (JB) gåvobrevet vara skriftligt och innehålla vem som är gåvogivare och vem som är gåvotagare. Det måste även skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare, alla tre barn måste skriva under. Det finns inget krav för att ge bort din andel till bara en person utan du kan med fördel om du önskar ge bort den till dina barn. I gåvobrevet ska det även även framgå vad som du ger bort.

Om du väljer att genomföra denna gåva kommer dina barn bli samägare av din del av skogsfastigheten. Vilket inte bör vara något problem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare