FrågaAVTALSRÄTTGåva07/06/2018

Gåva av byggnad på ofri grund

Hej! Min kompis har haft en liten stuga på min mark, polhus 20kvm. Hon är avliden och pojkarna vill ge mig stugan som gåva. Måste jag skriva nåt papper eftersom det är min mark? Måste jag skatta för gåvan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i gåvolagen (GåvoL) och inkomstskattelagen (IL).

Gåvan behöver inte skrivas ned på papper

En gåva blir enligt 1 § GåvoL giltig när gåvan överlämnas till mottagaren. I ditt fall står stugan redan på din mark. Gåvan blir därför giltig när pojkarna uttryckligen förklarar att de överlämnar huset till dig. Detta kan göras muntligen, det finns alltså inget krav på att gåvan ska nedtecknas på papper. Det krävs dessutom att du får tillgång till husets nycklar så att du får rådighet, d.v.s,. kontroll över huset.

Du behöver inte skatta för gåvan

Gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § IL. Du behöver därför inte betala någon skatt i samband med att du får stugan som gåva.

Sammanfattningsvis

Du behöver inte skriva ned gåvan på papper eller skatta för den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare