FrågaAVTALSRÄTTGåva21/06/2018

Gåva av bostadsrätt

Hej! Jag kommer att få en lägenhet i gåva (förtida arv av min far). När gåvobrevet är vidmerat, vad gör man sedan med detta? Ska det lämnas in? Registreras någonstans innan det gäller? Vilka eventuella skatter kommer i fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att det handlar om en bostadsrätt.

Det är endast mellan makar och sambor som gåvobrevet behöver registreras, mellan andra personer behöver alltså registrering inte ske. Tänk på att gåvobrevet måste uppfylla de krav som gäller vid gåva av bostadsrätt enligt bostadsrättslagen (BRL) för att gåvan ska vara giltig (6 kap. 4 § BRL). Bostadsrättsföreningen måste även underrättas om överlåtelsen och du måste beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen för att gåvan ska vara giltig (6 kap. 5 § BRL). Däremot krävs det vid gåva av bostadsrätt inte några vittnen.

I Sverige finns ingen gåvoskatt vilket innebär att du inte behöver betala skatt för gåvan (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Om du senare ska sälja lägenheten är det din fars anskaffningsvärde (det han köpte lägenheten för) som används som ditt anskaffningsvärde.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare