FrågaÖVRIGTÖvrigt23/05/2024

Gatumusik i Malmö

Hej! Får man spela akustisk gitarr utomhus i Malmö om man inte använder sig utav högtalare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder till dig Lawline.

Så här står det i Malmö Kommuns lokala miljöföreskrifter,

"Utövande av gatumusik inom Gamla staden och på Davidshallsbron, Södra Förstadsgatan

mellan Davidshallsbron och Friisgatan samt Triangeln får endast ske mellan kl. 10.00 och kl. 19.00 och bara under förutsättning att ljudförstärkare/ högtalare inte används." Sedan gäller allmänt också att gatumusik inte får framföras på samma plats i mer än två timmar, och när musikanten sedan ska välja ny plats att spela på så måste den nya platsen vara utom hörhåll från den gamla.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Karl MelinRådgivare