FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/04/2016

Gäst eller inte?

Jag jobbar som assistent åt en brukare som bor i en bostadsrättsförening. När jag jobbar parkerar jag bilen på gästparkeringen där man får stå i 6 timmar. Nu har ordföranden i föreningen sagt att jag får inte stå där eftersom jag inte räknas dom gäst utan jag måste hyra en egen parkering. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingenting i lag som stadgar vem som är gäst eller inte. Det framgår inte i frågan hur länge du står på parkeringen, men jag antar att du står där inom tiden sex timmar eftersom det är den tillåtna tiden. Du är inte boende i bostadsrättsföreningen. Därför är du enligt min uppfattning att betrakta som gäst och därmed har du tillåtelse att stå på gästparkeringen.

Jag skulle rekommendera dig att diskutera saken igen med ordföranden i föreningen och fråga vad hen har för grund för sina påståenden om att du inte skulle räknas som gäst. Be om att få titta på föreningens stadgar. Om du får ytterligare problem är du välkommen att höra av dig igen!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare