FrågaSTRAFFRÄTT09/07/2021

Gärningsman begår brott mot B i tron om att det är A (error in persona)

Om någon avser att skjuta en viss person till döds men tar fel på person och siktar på och skjuter en annan till döds: Kan gärningsmannen i ett sådant fall dömas för mord på den avlidne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan gärningsmannen dömas för mord på den avlidne?

Situationen när en gärningsman begår brott mot någon (B) i tron om att det är någon annan (A) kallas för error in persona. I sådana fall ska gärningsmannen dömas för uppsåtligt brott mot offret (B). Att skjuta någon så att denne avlider utgör mord (3 kap. 1 § BrB), vilket innebär att gärningsmannen kan, om övriga brottsförutsättningar är uppfyllda, dömas för mord på den avlidne (B).

Error in persona får dock inte blandas ihop med aberratio ictus som föreligger när en gärningsman försöker begå brott mot någon (A) men missar och råkar träffa någon annan (B) istället. Hur denna situation bedöms kan du läsa mer om här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare