Garantitid?
Jag har köpt en kaffemaskin med 2 års reklamationsrätt/garanti på. När maskinen var 1,5 började den läcka och jag fick en ny maskin. (Byttes bara ut - inget nytt kvitto skrevs) Nu 1 år senare läcker den nya maskinen och jag vill därför gärna byta även denna. Nu säger butiken nej för de påstår att det är 2 års reklamationsrätt/garanti från första maskinen. Utbytesmaskinen går under samma garantitid. Stämmer det verkligen?
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
En garanti innebär att en säljare påtar sig ansvar för att en produkt fungerar som den ska inom en viss tid. Det är frivilligt för en säljare att göra detta och är alltså ingenting som är obligatoriskt enligt svensk lag.
Som huvudregel börjar garantin att gälla från det att man mottagit den första varan och det spelar då ingen roll om man lämnat in en felaktig vara och fått en ny. Garantitiden gäller då fortfarande från det att man mottagit den första varan.
Exempel:
Inköp av espressomaskin den 1/1-2014 som har en garantitid på två år.
Den går sönder den 1/1-2015 och du får en ny.
Garantin gäller då fortfarande framtill den 1/1-2016 trots att maskinen gått sönder en gång och du fått den utbytt.
Men i och med att det råder avtalsfrihet går det att avtala om att annat ska gälla.
Jag rekommenderar dig att kolla i avtalet/garantin för att se vad som står där men det troliga i det här fallet är att du inte har rätt att byta ut kaffemaskinen en gång till.
Vänligen,