Går processen snabbare om man erkänt?

Hej!

Skrev ett tidigare inlägg kring stöld från maxi.

Men ville ställa en ytterligare fråga.

Två 19 åriga tjejer, stöld från Ica för 1500kr inget i brottsregistret sedan innan och skedde pga arbetslöshet osv.

Eftersom vi erkänt går processen inte "snabbare" då eller vad man ska säga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt innebär inte ett erkännande i ett brottmål att man ser processen som uppklarad och löst. Erkännandet fyller endast rollen som bevisning (35 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken). Bevisning kan förstås leda till att vissa steg i processen kan avslutas fortare, eftersom man i större mån kan undvika svåra bedömningar med god bevisning.

Processen ska dock alltså gå igenom samma steg som annars, och går inte fortare i den bemärkelsen.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare