Går det att välja vem som ska förvalta barnens arv genom testamente?

Hej, jag är skild sedan 10 år och har en dotter på 13 år som vi har gemensam vårdnad om. Jag äger och bor i en villa strax utanför Stockholm och undrar vad som skulle hända med den om jag går bort. Jag tror jag har koll på att förmyndarnämnden blir inblandad men undrar om jag kan skriva någon form av testamente om jag skulle vilja ha speciella personer som förmyndare/god man?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

När du går bort kommer, om du inte testamenterat något, din dotter ärva allt det du äger. Är hon inte myndig blir det automatiskt den andre vårdnadshavaren som får ansvar att förvalta din dotters egendom, fram till hon blir myndig. Har du lån på din fastighet kommer den försäljas på begäran av banken, men om du inte har lån kommer den övergå till att förvaltas till din dotter.

När en förvaltare handhar egendom för annan måste detta redovisas till överförmyndarnämnden varje år så de kan kontrollera att barnets tillgångar inte förbrukas utan förvaltas på bästa sätt. Det är bra att veta att en förälder förvaltar barns egendom under skadeståndsansvar, vilket innebär att om föräldern inte gör detta på bästa sätt så kan barnet kräva föräldern på skadestånd när denne är myndig.

I ett testamente kan du utse vem du önskar ska förvalta ditt barns arv efter dig, om du av någon anledning känner att detta skulle vara tryggare och bättre för ditt barn. Det bör anges i testamentet vad som ska förvaltas och på vilket vis, samt vilka önskemål du har kring detta.

Kontakta jurist om du behöver hjälp med detta.
Jag länkar dig till våra tjänster så kan du läsa mer om dem här: Länk

Du är naturligtvis välkommen med följdfrågor om jag missat något i din fråga.
Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare